سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بى‏نیاز از عذر بودن ارجمندتر تا از روى راستى عذر آوردن . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----80596---
بازدید امروز: ----15-----
بازدید دیروز: ----26-----
تو آخر منو می کُشیا

 

نویسنده: فاطمه ماندگار
دوشنبه 85/11/9 ساعت 10:30 عصر

سخن امام حسین (ع) در امر به معروف و نهی از منکر: (این کلام از امیرالمومنان(ع) هم روایت شده است) ?ای مردم از آنچه خدا به آن اولیای خود را پند داده پند گیرید، مانند بدگویی او از دانشمندان یهود آنجا که می?فرماید: چرا دانشمندان الهی، آنان را از گفتار گناهشان بازنمی?دارند؟. و فرماید ?از میان بنی?اسرائیل آنان که کفر ورزیدند لعن شدند? تا فرماید: چه بد بود آنچه می?کردند.

و بدین سان خداوند آنان را نکوهش کرد، چون آنان از ستمگران میان خود کارهای زشت و فساد می?دیدند و نهیشان نمی?کردند به طمع آنچه از آنها به ایشان ی?رسید و از بیم آنچه از آن می?ترسیدند، با اینکه خدا می?فرماید:? از مردم نترسید و از من بترسید?. و فرماید: مردان و زنان باایمان دوستان یکدیگرند، به کارهای پسندیده وامی?دارند و از کارهای ناپسند باز می?دارند.

خدا از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیف واجبی از خود، آغاز کرده است، زیرا می?دانسته که اگر این فریضه ادا شود و برپا گردد همه فرایض- از آسان و دشوار- برپا شوند، چه امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است همراه رد مظالم و مخالفت با ظالم و تقسیم بیت?المال و غنایم، و گرفتن زکات از جای خود و صرف آن در مورد بسزای خود.

سپس شما ای گروه نیرومند! دسته ای هستید که به دانش و نیکی و خیرخواهی معروفید و به وسیله خدا در دل مردم مهابتی دارید که شرافتمند از شما حساب می?برد و ناتوان شما را گرامی می?دارد و آنان که هم?درجه شمایند و بر آنها حق نعمتی ندارید، شما را بر خود پیش می?دارند، شما واسطه حوایجی هستید که از خواستارانشان دریغ می?دارند و به هیبت پادشاهان و ارجمندی بزرگان در میان راه، گام برمی?دارید. آیا همه اینها از آن رو نیست که به شما امیدوارند که بحق خدا قیام کنید؟! اگرچه از بیشتر حقوق خداوندی کوتاهی کرده?اید از اینرو حق امامن را سبک شمرده، حقوق     عیفان را تباه ساخته?اید و به پندار خود حق خود را گرفته?اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره?ای درافتادید، آیا شما به درگاه خدا بهشت و همنشینی پیامبران و امان از عذاب او را آرزو دارید؟!

ای آرزومندان به درگاه خدا! من می?ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید، زیرا شما از کرامت خدا به منزلتی دست یافته?اید که بدان بر دیگری برتری دارید و کسی را که به وسیله خدا (برشما) شناسانده می?شود گرامی نمی?دارید با اینکه خود به خاطر خدا ر میان مردم احترام دارید، شما می?بنید که پیمانهای خدا شکسته شده و نگران نمی?شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می?افتید. می?بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لالها و از کارافتاده?ها در شهرها رها شده?اند و رحم نمی?کنید، و در خور مسئولیت خود کار نمی?کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می?کنند وقعی نمی?نهید و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده?اید. همه اینها همان جلوگیری و بازداشتن دسته?جمعی است که خداوند را بدان فرمان داده و شما از آن غافلید. مصیبت بر شما از همه مردم بزرگتر است، زیرا در حفظ منزلت علما مغلوب شدید، کاش (در حفظ آن) تلاش می?کردید.

این برای آن است که مجرای کارها و گذرگاه احکام (یعنی پست?های کلیدی) به دست عالمان به خداست که بر حلال و حرام خدا امین?اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه تفرق شما از حق و اختلاف شما در سنت پیامبر (ص) با اینکه دلیل روشن بر آن داشتید. و اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه?ها (و تعهدها) را تحمل می?کردید، زمام امور خدا بر شما درمی?آمد و از جانب شما به جریان می?افتاد و به شما برمی?گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند فرار شما از مرگ و خوش بودن شما به زندگی دنیا که از شما جدا خواهد شد (آنان را بر این منزلت چیره کرده) بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رای خو تصرف می?کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می?آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار!

در هر شهری خطبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می?گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی?پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورننده?ای را از خود نرانند.

آنها که برخی  زورگو و معاندند و برخی بر ناتوانان سلطه?گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.

شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که دیار اسلامی در اختیار فریبکاری نابکار و مالیات?بگیری ستمگر و فرمانروای بی?رحم بر مومنان است، پس خدا در آنچه ما کشمکش داریم حاکم است و در آنچه اختلاف داریم داوری می?کند.

خدایا! تو می?دانی که آنچه از ما سرزد، برای رقابت در فرمانروایی و نیز دسترسی به مال بی?ارزش دنیا نبود، بلکه از آن روست که نشانه?های آیین تو را بنمایانیم و سروسامان بخشی را در سرزمینهایت آشکار سازیم تا بندگان ستمدیده تو آسوده گردند و به فرایض و سنن و احکام تو عمل کنند. و شما (ای مردم!) اگر ما را (در این راه مقدس) یاری نرسانید و در خدمت ما نباشید، ستمگران (بیش از پیش) بر شما نیرو گیرند و در خاموش کردن نور پیامبر شما بکوشند. خدا ما را بس است و بر او توکل داریم و به سوی او باز گردیم و سرانجام به سوی اوست.?

ارید که شرافتمند از شما حساب می?برد و ناتوان شما را گرامی می?دارد و آنان که هم?درجه شمایند و بر آنها حق نعمتی ندارید، شما را بر خود پیش می?دارند، شما واسطه حوایجی هستید که از خواستارانشان دریغ می?دارند و به هیبت پادشاهان و ارجمندی بزرگان در میان راه، گام برمی?دارید. آیا همه اینها از آن رو نیست که به شما امیدوارند که بحق خدا قیام کنید؟! اگرچه از بیشتر حقوق خداوندی کوتاهی کرده?اید از اینرو حق امامن را سبک شمرده، حقوق     عیفان را تباه ساخته?اید و به پندار خود حق خود را گرفته?اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره?ای درافتادید، آیا شما به درگاه خدا بهشت و همنشینی پیامبران و امان از عذاب او را آرزو دارید؟!

ای آرزومندان به درگاه خدا! من می?ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید، زیرا شما از کرامت خدا به منزلتی دست یافته?اید که بدان بر دیگری برتری دارید و کسی را که به وسیله خدا (برشما) شناسانده می?شود گرامی نمی?دارید با اینکه خود به خاطر خدا ر میان مردم احترام دارید، شما می?بنید که پیمانهای خدا شکسته شده و نگران نمی?شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می?افتید. می?بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لالها و از کارافتاده?ها در شهرها رها شده?اند و رحم نمی?کنید، و در خور مسئولیت خود کار نمی?کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می?کنند وقعی نمی?نهید و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده?اید. همه اینها همان جلوگیری و بازداشتن دسته?جمعی است که خداوند را بدان فرمان داده و شما از آن غافلید. مصیبت بر شما از همه مردم بزرگتر است، زیرا در حفظ منزلت علما مغلوب شدید، کاش (در حفظ آن) تلاش می?کردید.

این برای آن است که مجرای کارها و گذرگاه احکام (یعنی پست?های کلیدی) به دست عالمان به خداست که بر حلال و حرام خدا امین?اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه تفرق شما از حق و اختلاف شما در سنت پیامبر (ص) با اینکه دلیل روشن بر آن داشتید. و اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه?ها (و تعهدها) را تحمل می?کردید، زمام امور خدا بر شما درمی?آمد و از جانب شما به جریان می?افتاد و به شما برمی?گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند فرار شما از مرگ و خوش بودن شما به زندگی دنیا که از شما جدا خواهد شد (آنان را بر این منزلت چیره کرده) بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رای خو تصرف می?کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می?آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار!

در هر شهری خطبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می?گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی?پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورننده?ای را از خود نرانند.

آنها که برخی  زورگو و معاندند و برخی بر ناتوانان سلطه?گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.

شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که دیار اسلامی در اختیار فریبکاری نابکار و مالیات?بگیری ستمگر و فرمانروای بی?رحم بر مومنان است، پس خدا در آنچه ما کشمکش داریم حاکم است و در آنچه اختلاف داریم داوری می?کند.

خدایا! تو می?دانی که آنچه از ما سرزد، برای رقابت در فرمانروایی و نیز دسترسی به مال بی?ارزش دنیا نبود، بلکه از آن روست که نشانه?های آیین تو را بنمایانیم و سروسامان بخشی را در سرزمینهایت آشکار سازیم تا بندگان ستمدیده تو آسوده گردند و به فرایض و سنن و احکام تو عمل کنند. و شما (ای مردم!) اگر ما را (در این راه مقدس) یاری نرسانید و در خدمت ما نباشید، ستمگران (بیش از پیش) بر شما نیرو گیرند و در خاموش کردن نور پیامبر شما بکوشند. خدا ما را بس است و بر او توکل داریم و به سوی او باز گردیم و سرانجام به سوی اوست.?


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • خدایا ..............
    اولین فرمان الهی
    شهادت بانوی دو عالم بر فرزند غائبش و تمام شیعیان آن حضرت تسلیت ب
    همه آرزویم اینست...
    نمی دانم...
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •